Meijer, Sal

Background: large Jewish family of diamond workers.
Education: art classes.
Profession/occupation: diamond polisher; after 1914 painter.
Art form/medium: painting, etching.
Start artwork: 1914.
Relevant info: 1923 bronze medal /award from H.M. Queen Wilhelmina.
(Solo-) exhibitions: 2007 Amsterdam, Arti et Amicitiae; 1972 Laren, Antwerpen, Apeldoorn, Breda; 1965 Slot Zeist; 1923 Stedelijk Museum Amsterdam.
References: Grondman, Agnes; Sal Meijer. Zo naïef nog niet, Amsterdam 1986; Catalogus: Sal Meijer, Amsterdam 1972;
Van der Endt, Nico; Lexicon Nederlandse naïeve kunst van de twintigste eeuw / Lexicon of twentieth century Dutch naïve art, Venlo/Antwerpen, 1995, pp. 86-87.

Sal of “Sally” Meijer werd geboren aan Zwanenburgwal 10 als telg van een familie van Joodse diamantbewerkers. In zijn jonge jaren was hij werkzaam als diamantversteller en volgde tegelijkertijd een kunstopleiding. Hij verliet het diamantvak in 1914 en wijdde zich volledig aan de schilderkunst. Zijn eerste solotentoonstelling vond plaats in 1926.

Zijn huwelijk met de niet-Joodse Liesje Giehl in 1930 veroorzaakte zoveel problemen met zijn ouders dat hij een jaar later met zijn vrouw naar Blaricum verhuisde, waar zich een grote kunstenaarsgemeenschap bevond. Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, tijdens de Duitse bezetting van Nederland, mocht Meijer niet meer exposeren. Wel overleefde hij de oorlog. In 1957 werd hij gehuldigd door de kunstenaarsvereniging van Blaricum naar aanleiding van zijn 80ste verjaardag. Hierbij kocht het rijk zijn schilderij van de Raamgracht in Amsterdam aan.

In 1958 hield het Stedelijk Museum in Amsterdam een overzichtstentoonstelling van zijn werk. Na zijn dood in 1965 werd een herdenkingstentoonstelling gehouden in Slot Zeist. Meijer werd begraven op de Joodse begraafplaats in Muiderberg.

Door de simpelheid van Meijers schilderijen en zijn bescheiden houding – hij noemde zijn schilderijen geen kunstwerken maar “schilderstukjes” – kreeg zijn werk vaak het stempel “naïef” of “primitief” opgedrukt. In 1957 begon een herwaardering van Meijer toen Kasper Niehuis het artikel Onze grootste moderne primitief – Schilder van betekenis publiceerde. In 1986 volgde het boek Sal Meijer, zo naïef nog niet van Agnes Grondman, en in 1990 verscheen een boekje over zijn schilderijen van katten, Sal Meijer: Raphaël der katten van Nicole Ex. In 2007 vond een tentoonstelling van nooit eerder getoonde tekeningen en olieverfschilderijen van Sal Meijer en Melle Oldeboerrigter plaats in de Amsterdamse kunstenaarssociëteit Arti et Amicitiae.

Salomon Meijer
1877 Amsterdam, The Netherlands - 1965 Blaricum, The Netherlands