Bildfürs Künstlerhaus Pavillion XI

Walla, August

De politieke insignes die we terugvinden in August Walla’s tekeningen moeten ook gelezen worden als elementen van zijn mythologie. Het hakenkruis stelt de vrouwelijke sekse voor, de hamer en de sikkel de mannelijke. Deze twee symbolen illustreren het gevecht voor een seksuele identiteit en de strijd tussen het Nationaal Socialisme en het communisme. Walla gelooft dat hij tijdens Hitlers regime een vrouw was en pas later een man werd via wat hij een “Russische operatie” noemt. In veel van zijn zelfportretten kan men hem zien met het symbool van de hel in zijn rechterhand. Hij portretteert zichzelf soms als Hitler of als een “Communistische bevelhebber”. Walla’s wereld is complex op vele niveaus; hij brengt elementen samen op een manier waar wij niet aan zouden denken en creëert zo een wereld die nergens anders op lijkt.

Hij werkt onophoudelijk totdat het hele blad bedekt is. Zijn tekeningen getuigen van zijn angst voor de leegte. Met andere woorden, een lege ruimte wordt als een bedreiging aangevoeld, een bedreiging die een “allesvernietigende kwaadaardige blik” zou “doorlaten”.