Kirindongo, Yubi

Na een harde, vaderloze jeugd vertrekt Yubi Kirindongo op zijn negentiende als verstekeling op een vrachtschip naar Europa. Bij aankomst -na Athene, Rome en Genua- in Amsterdam, werkt hij onder meer als ziekenverpleger en bokser, en verzeilt aan de zelfkant van de Nederlandse samenleving van de zestiger jaren, met als dieptepunt de jaren dat hij in de gevangenis verblijft. In de gevangenis komt hij in aanraking met de kunst. Kirindongo voelt zich bevrijd als hij het levensverhaal van Caravaggio leest; eenzelfde heethoofd, steeds achtervolgd, en toch in staat tot het maken van grootse kunstvoorwerpen.

Yubi Kirindongo begint met schilderen als hij nog in Nederland is. Midden jaren zeventig keert hij terug naar Curaçao, en ontdekt dat hij meer een beeldhouwer is dan een tekenaar. Hij ontwikkelt zich tot een geëngageerde kunstenaar, die zich inzet voor een verregaande emancipatie van de zwarte bevolking en voor sociale veranderingen.

Kirindongo werkt met schroot en afval: hij laat het als een feniks uit de as herrijzen in nieuwe, trotse sculpturen. Hij heeft het talent alles met alles te combineren. Internationaal bekend wordt hij met zijn recyclekunst van afgedankte autobumpers, maar dat is slechts het begin van een oeuvre dat als thema’s heeft: de vrijheid van de mens, het aanklagen van slavernij en het opnieuw leven inblazen van schijnbaar dode dingen. Yubi Kirindongo is een cultureel icoon van Curaçao.

Lit.: Meijer zu Schlochtern, Thomas & Smit, Jennifer; Yubi Kirindongo. Rebel in de kunst, Arnhem 2014.

Yubi Kirindongo
1946 Curaçao, Dutch Antilles -