Bossert, Herman

Herman Bossert combineerde zijn leraarschap Frans met schilderen als hobby in een naïef/surrealistische, later in een Cobra-achtige stijl. In 2001 vindt een grote omwenteling plaats en stort hij zich geheel op het tekenen. Hij werkt nu associatief, in een semi-automatische krastechniek. Tot 2005 spelen mensen in zijn tekeningen nog de hoofdrol. Geleidelijk verschijnen er fantastische bouwsels aan de horizon. Zij sluiten zich aaneen tot reusachtige metropolen, die het hele blad vullen. Torens van zijn pompeuze gebouwen passen zelfs niet meer op het blad. Stromen auto’s wervelen door de straten. Mensen worden steeds nietiger. Door het aan elkaar monteren van tekeningen verhevigt hij het effect van een stedelijke jungle. De gebouwen samen vormen haast een bergmassief, maar, zegt Herman Bossert “de bouwwerken kunnen elk moment als kaartenhuizen in elkaar zakken.”

Exhibitions: INSITA 2010, in: Bratislava.  Backyard Genius, in: Verbeke Foundation, Kemzeke, Belgium, 2009.  Sous le vent de l’art brut 2. Collection De Stadshof,  in: the Halle Saint Pierre, in Paris. Outsider Art in: Gemeentemuseum Den Haag, 2015.
 The Museum of Everything, in: De Kunsthal Rotterdam, 2016. 
References: Reith, Liesbeth; Bouwwerken als kaartenhuizen; Visioenen van Herman Bossert, in: Out of Art, jg 2, nr 2, 2007. Smolders F., e.a.; SOLITARY CREATIONS. 51 Artists out of De Stadshof Collection, 2014.

Herman Bossert
1940 Amsterdam, The Netherlands -