Willem van Genk in heropend museum LaM

25.09.2010 Exhibitions

2010-2011 LaM, Villeneuve d’Asq. ‘Habiter poétiquement le monde / Dichterlijk wonen / The world as poem‘. Openingsexpositie na de heropening van dit museum met een nieuwe vleugel voor de outsiderkunstcollectie L’Aracine. Expositie van 25 september 2010 t/m 30 januari 2011. info: www.musee-lam.fr

Op 25 september 2010 heropende het Franse ‘Museum voor moderne kunst, hedendaagse kunst en Art Brut’ in Villeneuve-d’Ascq vlakbij Lille. Kortweg: LaM. Het oorspronkelijke gebouw van architect Roland Simounet en de beeldentuin werd gebouwd voor de door Geneviève en Jean Masurel in 1979 geschonken collectie moderne kunst met klinkende namen als Picasso (1881-1973), Modigliani (1884-1920) en Léger (1881-1955). In 1999 kreeg de Aracine collectie met meer dan 3.500 Art Brut werken ook een vaste plek in het museum. Daarvoor werd een nieuwe vleugel aan het gebouw toegevoegd.

Vier jaar was het museum gesloten wegens verbouwing. Met oneindige toewijding en eindeloos geduld bouwen de meesters van de art brut aan de tempels van hun eigen obsessies. Er zijn onder veel meer de schepen, totembeelden van Auguste Forestier; de tot in het oneindige gedetailleerde mythische vertellingen van Augustin Lesage; de tempelmuren van diens vriend, boekhouder Victor Simon, die tijdens een spiritistische seance opdracht kreeg te gaan schilderen, en daar nooit meer mee is opgehouden.

In de tijdelijke expositie Dichterlijk wonen, ter gelegenheid van de heropening, ligt het accent op de manier waarop kunstenaars, maar ook schrijvers en cineasten, ‘dichterlijk deze wereld, dit huis van de wereld bewonen’ om met de dichter Friedrich Hölderlin te spreken. De verhouding tussen kunstenaar en wereld, dat is ruwweg het onderwerp. Zo worden handschriften geëxposeerd van schrijvers die diep verzonken waren in hun eigen universum, als Robert Walser en W. G. Sebald. Vertrekpunt is het Palais Ideal van postbode Ferdinand Cheval, die met zijn in tientallen jaren opgebouwde droompaleis een verre voorloper was van de art brut.
Een prominente plaats is ingeruimd voor de Hagenaar Willem van Genk, reiziger in zijn bovenkamer, die daarvan verslag deed in hevige, zeer gedetailleerde schilderijen van treinen, stations, kaarten en affiches. In het museum is een hoek van zijn werkkamer gereconstrueerd, met daarnaast een flink aantal werken uit de collecties De Stadshof en Stichting Willem van Genk. Uit De Stadshofcollectie zijn dat: Keulen, Great railroads of the world, Project Asberry II, London en enkele bussen.