Sendrey, Gérard

Gérard Sendrey (1928) werkte tot rond zijn veertigste als ambtenaar in Bègles, een kleine gemeente onder de rook van Bordeaux in Frankrijk. Een groot deel van de tijd werkte hij in het gemeentehuis en schreef hij rapporten en ambtelijke stukken. Maar Sendrey leidde een artistiek dubbelleven, waarvan zelfs zijn naaste medewerkers niets wisten.

Tijdens vergaderingen viel hem op dat hij naast de ambtelijke teksten zijn vrije beeldtaal zijn gang liet gaan. In feite werden de ambtelijke stukken een soort van kunstwerken. Hij benutte steeds vaker iedere gelegenheid om te schilderen en te tekenen.
Sendrey verenigt altijd minstens twee kunstenaars in één persoon. Soms maakt hij schilderijen die (zoals de werken van de surrealist André Masson of de abstracte expressionist Robert Motherwell) de vorm aannemen van écriture automatique – een ‘automatisch schrijven’, zonder vooropgezet idee. Hij laat dat automatisme dan zijn gedachten en inspiratie overnemen. Maar dan weer maakt hij inkttekeningen die zo gedetailleerd zijn dat ze gemaakt lijken te zijn met de concentratie van een hersenchirurg.

Sendrey is de belichaming van het fenomeen ‘outsider’ in de kunst. Vanaf zijn veertigste produceerde hij schilderijen en tekeningen, en hij werkte tientallen jaren in afzondering. Sendrey kreeg zijn eerste solotentoonstelling in 1979 in de Galerie du Fleuve, een kleine kelderruimte in Bordeaux. De tentoonstelling werd toevallig bezocht door Michel Thévoz, een belangrijk kunstrecensent en conservator van de Collection de l’Art Brut in het Zwitserse Lausanne, ooit aangelegd door Jean Dubuffet. Thévoz noemde Sendrey een belangrijke ontdekking. Hij schreef : “Zeldzaam is de kunstenaar die niet toegeeft aan de verleiding om zijn kunst te laten voldoen aan de normen van wat bestaat uit goede vorm, smaak en de esthetische norm van het brede publiek. Gérard Sendrey is een van deze zeldzaamheden.”

Gérard Sendrey
1928 France -