Bethe-Selassié, Mickaël

Mickaël Bethe-Selassié verliet Ethiopië na zijn high school diploma in 1970, om een universitaire studie te gaan volgen in Parijs. Tien jaar later, rond zijn 30ste, gooide hij het roer om en wijdde zich aan het maken van papier-maché beelden.

Bethe-Selassié gaat aan de slag zonder voortekening. Hij buigt een armatuur van houten latten, rotanstokken en kippengaas. Hij geeft zijn handen daarbij vrij spel, al laat het weerbarstige rotan zich niet altijd in de gewenste vorm buigen. En zoals wij als kind allemaal geleerd hebben, kneedt hij met zijn handen oude kranten in een bak water om tot papier-maché, en plakt dat papje met plaksel op het frame. Zoals hij het zelf verwoordt: “Als beeldhouwer transformeer ik materie. Ik plak vlees aan een skelet, en met kleuren kleed ik de plantachtige schepsels aan.” Aan de realiteit ontleende menselijke vormen, dieren en planten worden al improviserend uitvergroot en gekarikaturiseerd. Het worden droomfiguren, magiërs, godinnen, patriarchen, fabeldieren, totems. Hij zorgt voor een evenwichtige opbouw en stabiliteit van de vaak reusachtige mysterieuze beelden. Zijn kleuren zijn warm en zeer bont. Het is een samenspel van verbeelding en handarbeid. Bethe-Selassié geeft via het hergebruik van papier indirect ook nieuw leven aan de bomen. Hij laat zich door niets en niemand beïnvloeden. Hij gaat helemaal zijn eigen weg.

Mickaël Bethe-Selassié between his sculptures Guerillero and Mama Afrika, Halle Saint Pierre, Paris 1993. photographer: ©H. Cacchia.

Mickaël Bethe-Selassié
1951 Diré-Dawa, Ethiopië -